pur si simplu

Printul Charles si gradinarul

In Anglia, Flori, Gradina, gradina de legume, Gradini, Mediu, plante, Potager on 22/09/2010 at 13:14

Toti gradinarii sunt la fel. Saptamana trecuta am descoperit ca cei princiari sunt tot atat de greu de oprit cand incep sa vorbesca despre gradina si mai ales despre problemele gradinii ca noi toti ceilalti gradinari. 

Vizitand gradina Printului Charles de la resedinta sa londoneza am vazut un singur om venit acolo cu treaba: gradinarul Printului Charles.

La marginea peluzei, special construita astfel incat sa formeze o panta in secolul al XVII-lea, gradinarul printului ajusta iarba proaspat tunsa cu o foarfeca lunga si grebla invizibilele capete de iarba care ar mai fi ramas ascunse in peria deasa si verde.     

Gradinarul Printului Charles

Gradinarul Printului Charles

Totul arata imaculat, iar exercitiului lui parea al unui nebun. M-am apropiat si mi-a zambit asa ca am indraznit sa ii spun foarte politicos ca totul arata minunat. Atat i-a trebuit!

„Ah, nu”, imi zice, „totul trebuie sa fie perfect!” Nu avea sens sa intru intr-o discutia despre cat de realizabila este perfectiunea (abia il intalnisem si nu avea sens sa incep cu o veste proasta)  iar el nici macar nu mi-a lasat timp sa il consolez.

„Este tare greu aici, imi spune. Ai vazut gradina de legume?”

„Este atat de greu sa crestem ceva acolo. Umbra este atat de deasa si veveritele distrug tot ce gasesc. Mai sunt si o gramada de porumbei care au ciugulit rosiile. Cum se inrosea una, cum o inhatau.”

Peluza cu a sa bordura invizibila de otel, verde si perfect tunsa

Peluza cu a sa bordura invizibila de otel, verde si perfect tunsa

Barbat de vreo 40-45 de ani cu ochi limpezi foarte albastri, era gata sa imi detalieze toate necazurile pe care le avea cu o sinceritate pe care numai gradinarii o au.

„Stii, imi spune, am cerut primariei sa aprobe sa taiam cativa copaci ca sa avem un pic de soare pentru legume, insa astia de la primarie nici macar nu vor sa auda de asa ceva.”

Asta nici nu ma mira. Unele dintre exemplarele de la  Clarence House au venerabile varste si sunt protejate. Spre exemplu, in gradina exista doi platani care au peste 180 de ani. Este insa atat de imbucurator cand o primarie poate sa spune nu unui Print. 

Gradina de legume a Printului este o adevarata provocare pentru gradinarul sau

Gradina de legume a Printului este o adevarata provocare pentru gradinarul sau

Gradina Printului are insa si alte neajunsuri. Dincolo de gardurile de caramida care o inconjoara este marele bulevard The Mall intens circulat zi si noapte. Nici o bariera nu poate reduce zgomotul constant al motoarelor.

In plus, din loc, in loc, gradina are numai o pojghita de sol pentru ca pe sub ea exista, ca in majoritatea capitalelor civilizate ale lumii, parcari subterane.

Salata, fasole, ierburi aromatice, toate amenintate de veverite si tinute departe de soare de umbra copacilor desi

Salata, fasole, ierburi aromatice, toate amenintate de veverite si tinute departe de soare de umbra copacilor desi

L-am intrebat pe gradinar ce face in conditiile astea? Ce merge si ce nu?

„Trebuie sa cultivam rosiile in ghivece. Le punem pe langa fatada cladirii acolo unde bate soarele si, imi zice un suras fermecator insa amar, unde le ciugulesc porumbeii. Dar gradina, asa cum este ea produce fasole – acum suntem la a treia recolta din anul asta, salata, spanac, varza si ceva mazare.”

„Toate legumele sunt destinate bucatariei si sunt mancate de printul, familia sa si diversii lor invitati. Si tot ce vezi aici este crescut prin metode biologice asa ca protejam legumele de veverite acoperind cu plasa de sarma straturile, folosim insecticite pe baza de usturoi si plivim buruienilor sau le distrugem cu ajutorul tortelor, niciodata cu ierbicide.”

Vechea fantana arteziana din care tasnesc acum numai plante cu flori albastre

Vechea fantana arteziana din care tasnesc acum numai plante cu flori albastre

Printul nu risipeste nici apa. Vechea fantana arteziana este acum plantata cu flori albastre care imita apa saltand vesela in jgheaburile rotunde de piatra.

Conversatia mea cu gradinarul a atras si alti vizitatori. Doua doamne au intervenit cerand numele soiurilor de morcovi si de fasole cultivati in gradina de legume. 

„Morcovii sunt soiul Flyaway”, le-a raspuns gradinarul. „Iar fasolea cultivata este si englezeasca, ce foarte inalta si crescuta pe aracii inalti de 2 metri, si frantuzeasca, ceva mai mica si mai rara.”

Masivele ghivece de plumb in mijlocul carora troneaza magnolii cu frunze lucioase

Masivele ghivece de plumb in mijlocul carora troneaza magnolii cu frunze lucioase

„Printul Charles este un gradinar adevarat”, a mai apucat sa imi spuna cu mandrie gradinarul de la Clarence House asaltat acum de tot mai multi vizitatori.

„Atunci cand are vreme poate fi gasit in genunchi in gradina curatand buruieni sau plantand.”

Printul este binecunoscut pentru pasiunea sa pentru gradinarit. Se stie deasemenea ca in gradinile sale face compost, nu foloseste niciodata chimicale si cultiva multe dintre soiurile de legume, fructe si flori pe cale de disparitie pentru a le pastra pentru generatiile viitoare. 

A fost un privilegiu sa pot vizita gradina Printului cu ale sale straturi de flori si alei vechi de secole.

Chiar daca gradina imi va ramane mereu straina ca un urias parc la care nici un gradinar de rand si in toate mintile nu poate aspira, conversatia cu gradinarul Printului mi-a confirmat ca in gradina, printii, amatorii si  profesionistii se confruntam cu aceleasi probleme.

  1. Omul acela avea nevoie de …oameni. Cred ca ar fi fost tare necajit daca nu i s-ar fi adresat nimeni.

    Uneori poti fi atat de flamand de comunicare pozitiva cu semeni de-ai tai si de un pic de recunoastere incat…

    Incat te poate bucura si cel mai usor si fugitiv semn… Am avut ocazia nesperata si nepremeditata de a fi pentru scurt timp la Venetia. Intr-o perioada a vietii mele in care cea mai mare parte din zi mi-o petreceam intr-un mediu ostil…un loc de munca nepotrivit mie si de aici multa frustrare, stres, insingurare…

    In Piata San Marco nu eram singura, nicideloc, eram cu un om apropiat si drag mie, dar sufletul meu era tare zgribulit si chinuit. Si atunci… m-au alinat si m-au ostoit porumbeii… Nu cred ca voi uita nici atunci cand voi uita cum ma cheama, (Doamne fereste) caldura gherutelor lor de pe mainile mele. M-am lasat aproape acoperita de porumbei… Veneau la mine…Simplu, direct, vesel, ma rasfatau, se rasfatau…

    Nu stiu de ce mi-am amintit aici de acel episod…

    Din acest punct de vedere, al pastrarii peste timp imi plac englezii …

    • Asta a fost si impresia mea. Pana la urma meseria asta este destul de solitara si sunt momente cand pana si cineva ca mine care poate sa taca zile intregi are nevoie de companie, conversatie, contact umana pana la urma. Imi pare tare rau ca ai trecut prin experienta mediului ostil, de care nici eu nu sunt straina. Este devastator sa treci prin zi fara sa iti placa ce faci, oamenii din jur sa te trateze rau si sa ai si stresul de a fi departe de casa. Unii gasesc porumbeii din San Marco, altii gradinaritul. Tare ma bucur femeie frumoasa si buna ca esti aici atat de aproape.

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Bartha Hunor, Andra Fernandez. Andra Fernandez said: Printul Charles si gradinarul: http://wp.me/pxPmH-kN […]

  3. Dupa toate gradinile vazute,numai pe net sau reviste,cu regret spun ca nu am avut ocazia sa le vizitez,am ajuns la concluzia ca cele mai frumoase gradini sunt cele englezesti,dupa gustul meu.Nu stiu sa spun de ce anume.Poate pentru ca au un stil rustic,isi aleg cu grija florile potrivite,au niste borduri superbe iar de gazon,nu mai vorbesc,ca nu are rost.Si cel mai mult iubesc combinatia de gradina rustica si locuintele imbracate in caramida aparenta,culori naturale,de pamant,care inspira caldura,noblete si eleganta. Din articolul tau am furat ideea cu plasele de sarma peste staturi;ei au porumbei,eu(sau vecinii) avem gaini sau pui mai obraznici,cei drept,care mai scapa in gradina.Da,da,e o idee foarte buna.Si faptul ca au ales gradinaritul bio este un lucru pe care il admir foarte mult.
    Mai vorbim.

    • Iti inteleg si impartasesc admiratia pentru gradinile englezesti. Sunt sute de ani in care au avut tihna sa rafineze conceptul de gradina. Si ii ajuta si clima. Ca sa ai un gazon asa de verde si des ploaia este foarte utila si slava Domnului asta au. Ma bucur ca ai gasit o utilitate pentru plasele de sarma ale printului. Asta mi se pare cel mai mare castig dupa ce vizitez o gradina: vin de acolo plina de idei.

  4. Intotdeauna am avut o simpatie aparte pentru printul Charles. Eu, cea fara de afinitati speciale pentru monarhie.
    Iar faptul ca e un gradinar adevarat nu poate decat sa mi-l faca si mai simpatic!

    • Ah, monarhia, democratia, comunismul … Toate imi par atat de departe de mine ca individ si de viata mea (pe care de foarte multe ori o afecteaza profund) incat nici macar nu mai am o parere. Ca si tine, ce mi se pare fascinant este ca printul chiar pune mana pe lopata, stie ce vrea – acum 20 de ani radeau de el cand vorbea despre pericolul insecticidelor si ierbicidelor si despre metodele biologice. Cand unul ca el, care traieste fara indoiala in alta lume, este atat de generos incat sa incurajeze cu bani cauze atat de nobile ma simt tare bine, sunt din nou – si pentru scurt timp – plina de speranta. Unde mai pui ca este indragostit de iubita mea Romanie (asta pentru mine intotdeauna va insemna foarte mult). In cealalta gradina a sa de la Highgrove (unde spre sa ajung vara viitoare) chiar a plantat sub copacii fructiferi din livada o pajiste cu flori, o faneata asa cum a vazut in Romania. Asta mi-a mers la inima!

Lasă un răspuns

