pur si simplu

Les Rhumbs – gradina copilariei lui Christian Dior

In floare, Flori, Franta, Gradina, Gradini, Mediu, plante on 21/07/2010 at 15:54

Gradinaritul nu este pentru realisti, pentru puturosi sau inconsecventi. Gradinaritul nu este pentru oameni care isi pierd speranta la primul dezastru. Madeleine Dior a visat si construit o gradina in aerul sarat al marii.

Nu exista conditii mai dificile in care cineva sa creeze o gradina. Sarea purtata de vantul care bate dinspre mare parjoleste plantele, le ingalbeneste, le sfasie. 

„Les Rhumbs” era, cand doamna Dior si familia ei s-au instalat in casa roz in 1905 – anul in care s-a nascut Christian, o stanca goala de verdeata privind de sus valurile si furtunile, batuta de vanturi. Orice ar fi plantat ar fi murit. Insa iata cum arata gradina acum.

Minunata gradina a copilariei lui Dior de la marginea marii

Minunata gradina a copilariei lui Dior de la marginea marii

Mama lui Christian a refuzat ca mediul acesta atat de ostil sa dicteze ce plante va cultiva in gradina sa. Cum micutul baietel dupa ea doamna Dior a gandit si creat o gradina in stil englezesc. 

Madame Dior a plantat trandafiri si iasomie chiar daca asta insemna ca in fiecare toamna sa mute fragilele plante in sera pentru a le proteja de vantul rece.   

Parfumata iasomie din "Le Rhumbs"

Parfumata iasomie din "Le Rhumbs"

Timp de 12 ani doamna Dior cu ajutorul micutului Christian a reusit sa creeze un refugiu in care a plantat tot ce si-a dorit. De jur imprejurul gradinii a ridicat ziduri de piatra, a plantat arbori si arbusti, si, toate acestea, ca doua brate ocrotitoare care se intalnesc intr-o imbratisare, si-au indeplinit menirea si in timp au schimbat conditiile din interiorul gradinii.

Christian a inceput sa isi exerseze imaginatia si, inarmat cu stiinta plantelor dobandita in anii petrecuti in gradina cu mama sa,  a proiectat micuta gradina in mijlocul careia a asezat un bazin dreptunghiular cu apa marginit pe una dintre laturi de o bolta pe care se catara trandafirii. Tot el a facut designul bancilor si fotoliile de lemn imprasitate peste tot prin gradina.

Bolta, bancile si gradina proiectata de Christian Dior

Bolta, bancile si gradina proiectata de Christian Dior

Am vizitat gradina si este greu sa iti imaginezi ca aproape tot ce mama Dior si fiul ei, viitorul mare creator de moda, au gandit este inca acolo: design si plante.

Gradina a jucat un rol major in formarea lui Dior. In liniile gradinii poti ghici arhitectura de mai tarziu a rochiilor sale.  

In 1952 Dior spunea, „Datorez „Les Rhumbs” aproape toata viata si stilul meu: statea pe tarmul marii expusa elementelor naturii, asa cum a fost si viata mea de pana acum, nu tocmai calma.”

Numai anii pot transforma crengile subtiri si elastice ale iasomiei in splendide brate puternice

Numai anii pot transforma crengile subtiri si elastice ale iasomiei in splendide brate puternice

Am spus la inceput ca gradinaritul nu este pentru realisti, puturosi sau inconsecventi. Gradinarii mai au nevoie de o alta calitate: rabdarea. Numai in timp invatam secretele plantelor, le putem ingriji, intelege si le vom putea vedea asa cum merita sa fie vazute: dupa ce au trecut de exuberanta copilarie si de adolescenta cu fazele sale uneori inestetice si nesigure.

  1. Ziua buna! Nu ma incadrez in niciuna din categoriile enumerate de tine dar recunosc, gradinaritul nu e de mine. Iubesc florile, admir oamenii care au o pasiune pentru gradinarit dar atat,raman un simplu observator. Mamei mele i-ar placea sa te cunoasca, sa vada minunatiile de aici. Gradina ei e plina de flori. Vorbeste cu ele, le spune povesti, le lauda, le cearta, are o relatie speciala cu natura. Nu-mi place sa recunosc dar uneori radeam de asta.M-a ajuns rasul… Ieri mi-a murit cactusul si-am plans ca dupa mort. M-am trezit vorbindu-i , acum cand era prea tarziu si mi-a venit in minte poezia Gandacelul „degeaba plangi acum copile…”
    Oricum, am vrut sa intru aici, in gradina unde-ti lasi gandurile ,ca sa-ti spun doua, trei vorbe. Asa, pur si simplu:))

    • In copilarie mama a pus in camera mea o violeta de Parma. Imi aduc aminte exact in ce ghiveci era, cum arata. Cert este ca la scurt timp dupa ce a ajuns in camera mea frunzele au inceput sa cada. Aveam grija de ea dar pana cand nu i-am vorbit nu si-a reveni. Nu numai ca si-a revenit a facut primele flori. Splendide flori mici de un roz foarte pal, pudrate cu sclipici ca aripile fluturilor. Cred ca plantele ne aud si mai cred ca ele raspund la neglijenta si durere, la tristetea noastra. Am omorat multe plante pana acum insa de fiecare data am cautat sa fac mai mult bine decat rau. Daca am facut tot ce mi-a stat in putere pentru a face bine m-am simtit mai putin vinovata. Oricum miracolul de a planta o samanta si de a o vedea floare sau rodind ma salveaza de la inevitabilele momente de depresie cand pierd o planta. Corina, iti inteleg durerea si daca te ajuta cu ceva oricand poti sa o iei de la inceput. Cactusul tau a murit dar asta este ordinea naturala a lucrurilor. Din pacate nici noi, nici cactusii nu suntem eterni. Dupa ani in care mi-a fost groaza de moarte am invatat lectia asta si gandul ca este firesc ma ajuta sa trec peste inevitabila durere a momentului. Salutari mamei tale ca de la gradinar la gradinar.

  2. […] Le Rhumbs – gradina copilariei lui Christian Dior – este si ea impartita in cateva camere: un labirint taiat in tufe mereu verzi, o gradina de trandafiri,  o gradina cu un bazin de apa si pergole umbroase, o gradina dedicata boltelor arcuite pe care se catara iasomia si trandafirii si toate astea intr-un vast parc umbrit de arbori si plin de ronduri de flori. […]

Lasă un răspuns

