pur si simplu

Salata si incarcerarea de o vara

In Gradina, gradina de legume, Gradini, Potager on 18/07/2010 at 13:26

Stiu ca la iarna voi regreta serile astea tarzii petrecute udand salata. Insa in stratul de salata ma simt la fel de lipsita de alternative ca prizonierii bulgari din „Cronica de familie” a lui Petru Dumitriu. Udatul este o indatorire zilnica care nu poate fi de scurta durata pentru ca insetatele frunze cer multa apa iar daca nu primesc suficienta se razbuna. Vara sunt prizoniera salatei.

Apa racoreste aerul si frunzele crete ale salatelor

Apa racoreste aerul si frunzele crete ale salatelor

Salata este gata sa fie generoasa daca esti generos. Apa este singurul lucru de care au nevoie fragedele frunze pentru a ramane fragede. Fara apa frunzele devin amare si moi, lipsite de viata. Cu apa, rozetele de un verde crud, raman proaspete si crocante.

Delicioase flori verzi de frunze incretite pe margini, inviorate de apa rece

Delicioase flori verzi de frunze incretite pe margini, inviorate de apa rece

Sunt un gradinar pretentios, iar salata nu face exceptie. De-a lungul timpului am cultivat diverse soiuri de salata si am ajuns la concluzia ca este mai putin important soiul pe care il alegi, este insa foarte important cate soiuri alegi. Salata din gradina nu poate fi numai de un fel. Nu este un simplu capriciu fiecare soi are un gust si o textura a sa, iar impreuna fac cel mai bun castron de salata pe care l-am mancat in viata mea.

Splendida salata "Merveille de Quatre Saisons": culoare, textura si gust

Splendida salata "Merveille de Quatre Saisons": culoare, textura si gust

In afara ratiunilor culinare am si un alt motiv foarte superficial in alegerea salatelor pe care le cultiv: cel estetic. Am in gradina salate de un verde deschis, salate smarald, salate in doua culori asa cum este minunata „Merveille de Quatre Saisons”. Insa nici una dintre salatele din gradina nu arata atat de teatral ca salata „Solix”. Intunecata si misterioasa, cu frunze ciufulite, „Solix” este plina de drama si de gust. O adevarata descoperire. Toate aceste frunze texturate si colorate dau gradinii mele de legume o nota foarte decorativa.

"Solix" cu frunzele sale inchise la culoare este in centrul atentiei in stratul de salata

"Solix" cu frunzele sale inchise la culoare este in centrul atentiei in stratul de salata

Ghilotinate, capetele grele ale salatelor devin delicioase si spectaculoase pranzuri si cine. Vara aceasta am combinat frunzele tuturor salatelor din gradina in gigantice boluri peste care am turnat racoritoare vinegrete de zeama de lamaie si ulei de masline sau vinegrete de otet balsamic si ulei de floarea soarelui. La salatele cu otet balsamic presar numai putin parmezan care tine loc de sare si de friptura. Salatele cu zeama de lamaie sunt singura garnitura pe care o vreau la carnea fripta la gratar. Vara mea are mirosul pamantului reavan si gustul frunzelor de salata. Vara sunt prizoniera salatei.

  1. wow, spectaculos! de unde ti-ai procurat semintele?

    • Calatoresc mult prin Europa si oriunde ajung cand am un moment liber caut florariile si pepinierele. O parte din seminte sunt cumparate in Marea Britanie, Franta si cred ca in Olanda si Belgia. Insa cele mai multe din semintele pe care le plantez acum sunt obtinute de mine. Las macar cate una dintre salate sa faca seminte. Cate una din fiecare varietate. Nu am cel mai bun sistem de pastrare acum si din cauza asta imi este greu sa spun foarte exact cand si de unde am cumparat semintele. Nu stiu cum treci tu peste tristete si necazuri dar eu am depasit multe suparari si una sau doua tragedii cultivand legume, fructe si flori. Cristina, ma uit acum la pisica mea si stiu ca voiam sa iti mai scriu ieri ceva: gaseste un nou suflet necajit si ai grija de el. A functionat la mine, poate te va ajuta si pe tine.

  2. La inceputul anului am trecut si eu printr-o mare tristete, sotul meu a avut un accident de masina. In perioada spitalizarii si a convalescentei de dupa s-a definitivat si procesul de cumparare a unei case, asa ca la vreo trei luni dupa accident a trebuit sa ne mutam. Toate clipele libere pe care le apucam mi le petreceam in gradina, era locul unde evadam din viata aceea urata pe care imi fusese dat s-o traiesc. Am insamantat zeci de tipuri de plante, imi facusem din vreme stoc de seminte. Cand au inceput sa rasara, ne-a venit acasa si catelul pe care il antamaseram inainte de accident. A calcat totul in picioare. N-am mai putut salva (impletind niste garduri din joardele de vita de vie taiate anterior – erau singurele garduri de care tinea cont) decat vreo trei fire de ochiul boului. A reusit sa iasa si salata, spanacul si ridichile si am apucat sa mananc din ele de cateva ori. Apoi am pus rosiile si ardeii. Au inceput ploile, a dat mana peste ele, mare parte s-au dus. De la ploi mi s-au umplut si pomii de afide, asa ca prunele cad acum pe capete. Vita de vie a facut niste basicute pe frunze si o mana, dar inca mai are fructele pe ea. Din minunata mea gradina s-a cam ales praful anul asta, dar nu stiu de ce, nu ma mir. E cel mai rau an din viata mea. O sa treaca. Nu disper inca si ca sa rezist, ies in curte, ma plimb printre pomi si rosii chele si trandafiri terminati de ploaie si imi spun ca o sa fie bine candva.
    Suflet nou nu-mi mai iau deocamdata, sunt cam speriata de aceste evenimente neplacute din anul asta. Imi voi lua cand ma voi simti pregatita din nou, pentru ca chiar imi doresc, nu prea pot sa traiesc fara pisica, dar nu acum.
    Scuze ca am scris atat de mult. De fapt, vroiam sa te intreb cum iti dai tu seama cand e momentul sa strangi semintele de la salata?

    • Cumplit. Inteleg de ce nu poti incepe mare lucru anul asta. In anii cei mai grei refuz sa fac schimbari majore de teama ca nu va iesi nimic sau ca nimic bun nu se poate intampla. Cat priveste dezastrele in gradina eu am in fiecare zi cate unul. Anul acesta am plantat 10 plante de anghinare. Acum au ramas numai 5 din care cred ca numai 3 au sanse sa supravietuiasca. Din fericire nu mai mizez ca lucurile vor iesi bine si de fiecare data cand vreau o floare plantez cel putin 10. Asta este polita mea de asigurare. Nu iti poti imagina ce dezastru major este cand toate cele 10 flori supravietuiesc! Vecinii mei sunt insa foarte fericiti. Acum cativa ani dupa ce majoritatea capsunilor au murit am inmultit atat de multe incat vecinul meu si-a facut un strat special dedicat capsunilor, o mica gradina! Dar sa raspund la intrebarea ta. Semintele de salata sunt destul de greu de recoltat. Astept sa apara primele flori, apoi pandesc ca prima dintre ele sa ajunga la maturitate si mai apoi in fiecare zi recoltez un pic cate un pic. Nu pot lasa ca toate semintele sa ajunga la maturitate pentru ca lucrul asta se intampla in etape. Am incercat sa acopar tijele cu flori si seminte aproape ajunse la maturitate cu pungi de hartie in incercarea de a evita sa imi petrec fiecare zi recoltand insa metoda asta nu a functionat. Asa ca singura metoda pe care o folosesc este aceea de a imi petrece dupa-amiezele recoltand numai florile ajunse la maturitate. Laborios insa in mintea mea nici un sacrificiu nu este prea mic atunci cand vrei sa ai multe varietati de salata. Cristina ma bucur ca ai scris. Pentru mine modul asta de a comunica este o adevarata terapie, ma ajuta sa uit de necajurile mele si sa ma afund in pasiunea asta atat de plina de satisfactii care este gradinaritul. Si asta in ciuda oricaror dezastre.

  3. nu stiu cum ai gasit tu blogul meu, dar poate nu-l stii pe asta: http://hobbygradina.ro/
    eu pe aici imi clatesc ochii zilnic.
    dezastrele din gradina nu le percep prin prisma pagubei, ci prin mila fata de sufletele acelea – ca si plantele au suflet – si imi pare rau ca uneori nu stiu cum sa le ajut, alteori nu pot sa le ajut.
    vor veni si vremuri mai bune.

    • Asa am gasit blogul tau. Il vizitez pe Huni foarte frecvent. Blogul lui mi se pare foarte util si il admir pentru efortul pe care il pune in a explica ce face in gradina pentru ca si altii sa invete din experienta lui. Cresc majoritatea plantelor din gradina din seminte asa ca am o relatie foarte apropiata cu plantele mele si stiu ce spui cand vorbesti despre sufletul plantelor. Daca ar fi sa tin cont de ratiuni economice gradina mea ar fi aproape goala. Sunt sigura ca vor veni vremuri mai bune pentru ca exista un echilibru in toate.

Lasă un răspuns

